top of page
Zoeken

Een musical opvoeren: stap voor stap

Bijgewerkt op: 6 mei 2020

Als je een musical wilt opvoeren met jouw school of vereniging zal er heel wat bij komen kijken. Welke stappen in het repetitieproces zijn er? Wat met kostuums en decor? Wat mogen we zeker niet vergeten? Dit artikel vat de belangrijkste punten samen zodat je alvast aan de slag kan met je school. Een uitgebreide handleiding vind je in ons draaiboek dat je kan aankopen samen met onze musicalpakketten.


1. Voorbereiding

STAP 1: Stel je musicalteam samen


Een musicalvoorstelling in elkaar steken, gebeurt niet op 1-2-3. Alle verantwoordelijkheid bij één persoon leggen, is daarom geen goed idee. Iedereen op school kan zijn steentje bijdragen. Is er een leerkracht die graag de regie op zich neemt? Wie wilt er graag de productieverantwoordelijke zijn? Wie kan er goed dansen, wie kan er goed zingen? Wie is er verantwoordelijk voor kostuums en decor? Een goede rolverdeling is niet enkel belangrijk OP het podium, ook aan de zijlijn is het belangrijk dat iedereen zijn/haar functie kent.

Het professionele team van Poolster Producties staat ook klaar voor jullie: wij bieden workshops aan in zang, acteren, dans en knutselen.


STAP 2. De praktische kant


Denk alvast na over enkele praktische dingen:

  • Hoeveel voorstellingen geven jullie en wanneer vinden deze plaats?

  • Waar zal de musical doorgaan? In een tent op de speelplaats? In een cultureel centrum in de buurt? In de sporthal?

  • Wie zal het geluid en licht bedienen? Willen jullie werken met microfoons? Regelen jullie de techniek zelf of huren jullie professionele techniekers in?

  • Bekijk ook zeker het financiële plaatje van de productie. Welke uitgaven denken jullie te hebben? Denk aan de aankoop van de musical, maar ook aan decor, kostuums, huur van de zaal, techniek,… Jullie kunnen inkomsten genereren door tickets te verkopen voor de voorstellingen. Meer informatie en tips over het financiële aspect van een musical organiseren vind je HIER.

STAP 3: Kies een leuke musical


Het is belangrijk dat jouw school, de leerkrachten en de leerlingen zich goed voelen bij het project waar jullie meerdere maanden aan gaan werken.



Misschien is er een musical die aansluit bij jullie jaarthema? Kijk eens rond, en kies de musical die het best bij jullie school past!

Het aanbood van Poolster Producties vind je HIER terug.


STAP 4: Kennismaking musical


Als jullie een musical hebben gekozen, is het tijd om de leerlingen warm te maken voor dit project. Lees gezamenlijk het script door, luister naar de liedjes en wissel ideeën uit over de musical. Laat de leerlingen nadenken over welke bijdrage ze willen hebben aan de musical. Willen ze graag een solo? Of willen ze liever meer achter de schermen worden ingezet? Welke rol zien ze zichzelf spelen?

STAP 5: Rolverdeling

Er zijn verschillende manieren om rollen te verdelen. Je kan de leerlingen vragen om vijf voorkeursrollen op een briefje te schrijven. De leerkracht kan de ingeleverde briefjes verwerken in een rolverdelingsschema. Indien sommige rollen erg geliefd zijn, kunnen audities gehouden worden.



2. Repeteren

Wanneer en hoe vaak jullie repeteren, kunnen jullie volledig zelf kiezen. Sommige scholen kiezen ervoor om gedurende een volledig schooljaar één keer in de week te repeteren, bijvoorbeeld op vrijdagnamiddag. Andere scholen kiezen ervoor om met de hoofdrollen te repeteren tijdens de middagpauze. Je hebt scholen die een volledige musical op twee weken tijd in elkaar steken, en zich tijdens deze twee weken enkel maar focussen op de voorbereidingen van de musical.

Denk na hoe je de musical wilt verdelen over de verschillende klassen: wordt de musical enkel door het zesde leerjaar uitgevoerd? Of doet de hele school mee? Wat is de inbreng van de kleuters? Verdeel je de hele school in groepen of geef je elke klas één liedje om te oefenen? Alles is mogelijk! Bekijk wat er voor jullie school het beste zou werken en maak een repetitieschema.


Acteren

Kies een geschikt lokaal met veel ruimte of zet alle stoelen en banken aan de kant.

Begin bij het oefenen van de scènes met het script in de hand. Zo kunnen de leerlingen de tekst leren kennen en spelen met verschillende intonaties. Laat de leerlingen de tekst thuis goed oefenen. Na een tijd moeten ze de scènes uit het hoofd kunnen spelen.


Zingen

Je kan als leerkracht zelf kiezen of je de kinderen laat oefenen met de lyrics (liedjesteksten) of met de partituren. Bij leerlingen uit het 1ste leerjaar zullen partituren niet aan de orde zijn, maar bij leerlingen uit het 6de leerjaar kan dit een handig en leerrijk hulpmiddel zijn.

Laat de leerlingen eerst luisteren naar het liedje en laat ze meezingen met de ingezongen versie. Indien je als leerkracht piano of gitaar speelt, kan je met behulp van de partituren de leerlingen begeleiden. Na een tijd kunnen de instrumentale versies gebruikt worden om op te zingen.


Dansen

Bij het oefenen van de dansjes heb je verschillende mogelijkheden. Laat je de leerlingen zelf een dansje in elkaar steken? Of misschien is er een leraar die deze taak graag op zich neemt? Bij Poolster Producties kan je ook danstutorials verkrijgen: op deze manier kunnen de leerlingen tijdens een pauze of zelfs thuis verder oefenen!


Samenvoegen

Wacht niet tot de laatste repetitie om het acteren, zingen en dansen samen te voegen. Zingen en dansen apart kan alvast goed gaan, maar de twee combineren is nog een heel ander gegeven. Plak de geleerde stukken af en toe aan elkaar, zo krijg je een goed beeld van hoe ver je al staat in het repetitieproces.


Decor, kostuums en rekwisieten

In de les- en knutselmap van Poolster Producties krijg je heel wat tips en ideeën voor de kostuums. Je vindt er ook een rekwisietenlijst terug. Het decor kunnen je als school zelf bouwen of je kan gebruik maken van de geanimeerde achtergrondprojecties van Poolster Producties.


3. Laatste spurt


Publiciteit

Om een musicalvoorstelling te geven, heb je natuurlijk ook publiek nodig. Maak posters en hang deze op aan de schoolpoort en in je gemeente/stad. Maak uitnodigingskaarten en geef deze mee met de leerlingen. Misschien willen niet enkel ouders en familie graag naar een musical komen kijken, maar ook vriendjes van andere scholen. Laat de kinderen het woord verspreiden!

Maak ook een programmaboekje: hierin kan je vermelden wie welke rol speelt, de teksten van de liedjes, het creatieve team,…

Ook hier heb je de keuze: laat je de kinderen zelf posters ontwerpen? Of maak je gebruik van de leuke templates van Poolster Producties?


Techniek

Het geluid en licht is zeer belangrijk voor de kwaliteit van de voorstelling. Als de leerlingen niet verstaanbaar zijn en ze staan de hele tijd in het donker, zal er niet veel overblijven van de vele weken repeteren. Reken daarom genoeg tijd om de lichten af te stellen, de geluidsboxen op het goede niveau te zetten, eventuele microfoons te soundchecken,…


Alles komt samen

Tijdens de laatste repetities komt alles samen: het zingen, het dansen, het acteren, de kostuums, het decor, de rekwisieten,… Geef de leerlingen de tijd om hieraan te wennen, zodat ze goed voorbereid aan de voorstellingen kunnen beginnen.


4. De voorstelling

Jullie zijn nu helemaal klaar om een de musical op te voeren! Dit wordt een onvergetelijke ervaring voor de hele school, genieten maar!





382 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page